Desatero pro výběr domova pro seniory připravila organizace Život 90. Desatero klade zásadní otázky, které by měl každý zvážit při výběru pobytového zařízení. Jde o velmi důležité rozhodnutí – pro seniora se jedná o jeho nový domov. Desatero má za cíl podpořit seniory i jejich rodiny a předejít tak riziku špatného zacházení se starými lidmi v ústavní péči.
1. Zařízení osobně navštivte
- Jaké jsou podmínky bydlení? Kolik lidí je na jednom pokoji?
- Jaké jsou podmínky pro osobní hygienu?
- Necítíte v zařízení zápach moči, který by svědčil o zanedbávání péče o klienty?
- Mohou mít klienti bezpečně uložené své osobní věci a mít k nim přístup?
- Mají dostatek soukromí?
- Neomezuje někdo klienty v osobní svobodě (např. bezdůvodně zvednuté postranice u postele)?
- Jsou pokoje vybaveny tísňovým tlačítkem, jehož prostřednictvím může být přivolán pracovník? (Vyzkoušejte si tlačítko, jestli někdo přijde.)
- Odpovídá strava zásadám racionální výživy a potřebám dietního stravování?
2. Promluvte si s těmi, kteří zde žijí
- Jak jsou spokojení?
- Klepe personál před vstupem do pokoje?
- Klientům se vyká, či tyká? Jak jsou oslovováni?
- Jednají zaměstnanci s klienty s úctou a respektem?
3. Zajímejte se, jak je zajištěn volný čas klientů
- Jaká je nabídka volnočasových aktivit?
- Docházejí za klienty dobrovolníci, kteří se jim věnují?
- Je součástí zařízení terasa, balkón nebo zahrada, kde mohou klienti trávit čas na čerstvém vzduchu?
- Můžou se volně pohybovat po zařízení i mimo něj?
4. Kdo v zařízení pracuje?
- Je zde dostatek personálu? Kolik času denně věnuje klientovi?
- Jsou zastoupeni muži i ženy? Může si klient vybrat, kdo mu pomůže např. s intimní hygienou?
- Mají pracovníci odpovídající kvalifikaci (sociální pracovník, pracovník v sociálních službách, všeobecná sestra)?
5. Zjistěte, zda má domov pro seniory svého lékaře
- Dojíždí lékař pravidelně, má ordinaci poblíž?
6. Představte si sebe jako klienta domova pro seniory v celodenním režimu
- Máte čas a klid na ranní hygienu?
- S kolika dalšími lidmi se dělíte o toaletu?
- Chodíte-li hůře, můžete se v domově dostat, kam potřebujete (záchod, jídelna, koupelna, společenská místnost)?
- Máte šanci ovlivnit, co budete jíst?
- Můžete přijímat návštěvy v soukromí?
- Můžete telefonovat o samotě?
- Je pro Vaši rodinu a přátele zařízení snadno dopravně dostupné?
7. Prostudujte si důležité dokumenty
- Zjistěte, jestli je domov pro seniory v registru poskytovatelů sociálních služeb.
- Seznamte se s provozním řádem – kdy je noční klid, jak a kdy probíhá stravování?
8. Zorientujte se ve financích
- Máte vyřízený příspěvek na péči, který zvyšuje Vaše šance přijetí do domova?
- Prostudujte si ceník služeb zařízení, za co všechno se platí? U registrovaného poskytovatele platíte maximální částky dle zákona. Za další činnosti (kadeřnice, pedikúra atd.) zaplatíte podle ceníku poskytovatele.
- Zařízení nemá právo podmínit Vaše přijetí jakýmkoli finančním darem či příspěvkem.
- Po zaplacení stravy a ubytování v zařízení Vám vždy musí zbýt 15 % z Vašeho příjmu.
9. Ptejte se na názory okolí, známých, na sociálním odboru příslušné obce
- Jakou má zařízení pověst?
- Spolupracuje s jinými organizacemi v okolí?
10. Informujte se, jakým způsobem se v zařízení řeší nespokojenost klientů.
- Je schránka důvěry umístěna na dostupném místě?
Organizace Život 90 dále nabízí bezplatné poradenství pro seniory a osoby, které o ně pečují:
- bezplatná nonstop telefonní linka Senior telefon na čísle 800 157 157,
- bezplatné poradny na adrese Karoliny Světlé 18, Praha 1 (objednání na tel. 800 157 157) – provozované poradny: finanční, právní, diabeticko-podiatrická, psychologická a mezigenerační, sociální, pro pečující osoby a poradna zaměřená na domácí násilí, týrání a špatné zacházení,
- online poradna na www.seniorum.cz.
Zdroj: www.zivot90.cz, originál desatera